Hur går det?

Ja mycket har hänt sen jag skrev sist. Har inte haft någon riktig lust att blogga eftersom det har känts som att allt gått emot en på hästfronten. 
 
 
I torsdags åkte jag och Agnes in till Ale djurklinik med Gossen. Han har ju haltat en del det sista så det var dags att boka en tid. När jag visade upp honom för veterinären haltade han dock ingenting på rakt spår eller i ridhuset. "Jaha" tänkte jag. Har jag kommit med en frisk häst? Men nejdå, när jag fick longerat honom på liten volt på hårt underlag så såg man hältan tydligt. Nästan skönt på något sätt eftersom jag visste att nåt va fel. Man vill ju inte bli hemskickad utan åtgärder och så är hästen dålig igen dagen efter det. Nejnej. 
 
 
Gossen fick av sin sko och rensat rent. Röntgenbilder togs som visade att han spricka inte var så farlig trots allt eftersom det inte bildats några "kanaler" vidare. Alltså att det bara var en enda spricka som inte vandrar vidare och blivit fler. Det var däremot inflammerat och han var rejält öm på hela insidan av hoven. Hovslagaren och veterinären försökte hitta en böld någonstans men fann ingen. Eftersom Gossen har lite skev benställning och hovar som växer massor på yttersidan men inget på innersidan så blir det väldigt svårt att få i sömmar där. Veterinären menade på att en söm legat och tryckt på kötthoven så det blivit som ett blåmärke. Därav så har han haft ont. 
 
 
Men, dem gjorde hans lilla hov renare än någonsin, gipsade den och skickade hem oss med order om att Goss ska gå i liten torr sjukhage. Så åker vi tillbaka i nästa vecka och om han är bättre då så ska man limma på en sko. Har aldrig sett det innan men det skulle tydligen vara rätt populärt (men jäkligt dyrt)... Menmen, funkar det så kör vi på det :D är han inte bättre så gipsas han om...
 
 
Gossen skötte sig fint hela dagen. Fick beröm över hur cool och lugn han var :) då är man en stolt matte!  Han var dock inte lika populär när han kissade en hel jäkla flod inne hos hovslagaren. Han sprang och hämtade en hink och satte under snoppen på honom, och herregud, hästen fyllde nästan den med!! Haha! 
 
 
Skämt åsido, det känns ändå bra och jag ska inte ha några förhoppningar eftersom man bara blir besviken om det visar nåt annat. Men han verkar inte ha ont nu när han har gipset iallafall. Och det är huvudsaken, att lilla Gossi mår bra <3 
 
 
















Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback