Trickträning

Jag tycker väldigt mycket om att träna horsemanship och tricks med hästarna. Det är ett jätte bra sätt att lära hästen att lyssna på dig och lära sig nya saker. När jag köpte Gossen var han väldigt blyg inför människor och litade inte på mig. Men när vi lärt känna varandra bättre så märkte jag att han tyckte om att få nya utmaningar och få mycket beröm när han gör rätt.
Så, jag tänkte ge lite tips på hur du kan trickträna med din häst.

Att få hästen att lyfta det specifikt ben på kommando behöver inte vara krångligt. Jag använder mig av en liten orange flagga som hjälpmedel, och ibland inget alls. I början tog jag flaggan och petade på det benet jag ville att han skulle lyfta. Fortsätt till hästen lyfter och beröm direkt med godis. Jag brukar även använda olika ord till olika övningar. om jag vill att han ska lyfta så säger jag "upp" samtidigt som jag visar vilket ben jag vill ha upp. Upprepa några gånger varje dag så hästen lär sig. Efter några dagars övning med flaggan så kan det räcka att du pekar och säger ordet för kommandot. Jag har kommit så långt att jag kan stå framför och visa höger eller vänster (se bild) för att få honom att lyfta. När hästen kan detta så utökade jag till att han ska lyfta ett ben även i skritt. Promenera bredvid hästen i skritt i till exempel vänster varv. Håll repet i vänster hand och flaggan i höger. Börja sedan signalera med flaggan mot vänster framben. I början kan du vara tvungen att peta på benet lite, men efter en tids träning så räcker det att höja flaggan och då skall de lyfta benet i varje steg. Som spansk skritt fast bara med ett ben till en början. Var noga med att upprepa övningen i bägge varven, så de blir lika duktiga åt varje håll.
Jag har även tränat detta lite ifrån hästryggen. Goss sköter sig mycket bra och han gör det bättre och bättre varje gång!

En annan övning som jag själv anser är viktig är en typisk westerngrej. Om en tygel är i marken så skall hästen stå helt still. (Westerntyglar är delade). Även om du går framför och släpper tygeln så skall hästen stanna. En bra funktion om du tappar tyglarna och det kan förhindra att hästen trampar på tygeln/tyglarna och rycker sig själv i munnen. När jag tränar detta så går jag framför med lina med ryggen mot hästen. Hästen skall ha bra avstånd bakom ca 1.5 meter. Släpp sedan linan, om hästen inte stannar så backar du utan att vända kroppen och höjer armarna. Hästen måste lära sig tydligt att lina i backen betyder stopp. Upprepa till hästen gör rätt och var noga med att om det inte går bra till en början, så bli inte frustrerad. Vissa hästar kräver mer tydlighet. MEN, när den väl gör rätt, beröm till tusen. Exempel: du har kämpat en bra stund och äntligen gör den rätt. Sluta träningen där. Fortsätt inte utan beröm med att träningen är slut där och gå igenom det dagen efter igen istället.
Det finns fler övningar som jag tänkte prata mer om någon annan dag, men tänk på att dessa övningar kräver mycket psykiskt hos hästen. Den får fundera en hel del. En häst kan bli lika trött av att trickträna som ett ridpass! Ha det i åtanke så man inte gör för många övningar på samma gång utan börja försiktigt!

Nu tänkte jag sova faktiskt, lång dag imorgon med hästar och arbete!
Puss&godnatt

















Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback