Golds Jessie James

Jag tänkte ge er en lite djupare insikt i min hästs personlighet och fakta om honom.
Golds Jessie James är född 2008. Jag kallar honom olika namn. Goss, Gossen, Gosselito eller GossGoss ;) han har färgen buckskin med en vit strumpa på bakbenet och vit bläs. Han är en Solid Paint. Hans pappa heter Golds Jaguar Pocobub (paint) och hans mamma heter Remedy Goldies Eyed (Quarter).

Min styvpappa köpte honom i januari 2011 och jag såg honom redan då som min även om jag inte stod som ägare på pappret. Jag började träna honom mycket från marken och få honom att lita på mig. När han började göra det var det dags att rida in honom. Det gick väldigt bra och som tur var så hade vi tillgång till en rundkorall hos Fia, vilket är väldigt bra vid inridning.

Första gången jag skulle rida honom på stora banan (då hade han skrittat och travat med mig på ryggen i rundkorallen) så gick det inte lika bra. Banan ligger väldigt öppet och det blåste den här dagen. Jag tror det blev för stort för lilla Goss och han kastade av mig 4 gånger den dagen. Jag hoppade upp och åkte av hela tiden! Men å andra sidan, jag kan ju inte rida in en häst utan att åka av någon gång ;) haha! Så det var bara att gå tillbaka till rundkorallen 2 veckor till, och efter det gick det jätte bra även på stora banan :)

Nu står jag här 2 år senare och Gossen har verkligen utvecklats. Dock hade han otur att få ett överben mitt i inridningen så det sinkade oss lite, men nu har han varit skadefri i över 1 år och det känns bra! :D

Goss är en rolig häst att ha. Han är busig men ändå väldigt snäll. Ni vet när man ställer dem lösa i stallgången efter man ridit till exempel, så går jag in i sadelkammaren med sadeln. Han tittar på mig när jag går in, och på den korta tid kan han hitta på något bus. Som att ta upp en borste med munnen. När jag kommer ut så släpper han den och ser oskyldig ut! Såna saker gör han ofta ;)

Han är en väldigt lojal häst. Han är högst i rang i hagen men inte elak. Så länge man lyder hans regler ;) haha!
Han har dessutom lite speciella egenheter.

Nummer 1: när man ska kvällsfodra på kvällen och kliver in i stallet så kissar han, ALLTID!

Nummer 2: han har ALDRIG bajsat på ridbanan.

Nummer 3: om han står i stallgången och skrapar med hoven, då måste han in och kissa i boxen.

Nummer 4: han är egen på det sättet att han är väldigt oberoende av andra hästar. Han har inga problem att lämnas ensam i hagen. Därför tas han alltid in sist.

Nummer 5: när man rider ut så måste han gå först!

Jag köpte Gossen av min styvpappa i oktober 2012 så nu är han min och det känns superbra! Jag hoppas på många fler roliga stunder med denna underbara pålle!

















Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback